Paola BORTINI (she/her)

English below

Begleitung von Veränderungsprozessen auf Basis von Achtsamkeit, Selbstmitgefühl und Embodiment

Aktuelle Tätigkeit

Ich begleite Menschen – insbesondere Eltern – auf ihrem Weg der persönlichen Transformation, indem ich Achtsamkeit, Selbstmitgefühl und Embodiment in meine Arbeit integriere. Ich biete individuelle und gruppenbasierte Erfahrungen an, die darauf abzielen, Gleichgewicht, Authentizität und Selbstfürsorge zu fördern – als Grundlage für gesunde Beziehungen und ein zentriertes, bewusstes Leben.

Internationale Erfahrung

Ich verfüge über langjährige Erfahrung in multikulturellen Kontexten und habe als Forscherin, Trainerin, Facilitatorin und Coach in lokalen, nationalen und internationalen Projekten gearbeitet. Ich habe Gruppen, Organisationen und Institutionen – darunter auch Regierungsstellen – in Lern- und Veränderungsprozessen begleitet, mit einem besonderen Fokus auf die menschliche, relationale und verkörperte Dimension von Bildung und Entwicklung.

Kernkompetenzen

Transformation & Bewusstsein

  • Entwicklung einer achtsamen und mitfühlenden Führungskompetenz durch Präsenz, emotionale Bewusstheit und authentische Verbindung
  • Stärkung von Frauen durch verkörperte Praktiken, die Intuition, emotionale Tiefe und Selbstwirksamkeit fördern
  • Unterstützung individueller und kollektiver Veränderungsprozesse durch Werkzeuge zur Selbstreflexion, Resilienz und bewussten Entwicklung
  • Begleitung von Eltern bei der Gestaltung bewusster und mitfühlender Beziehungen, basierend auf Selbstmitgefühl, verkörperter Präsenz und emotionaler Regulation

Bildung & Facilitation

  • Konzeption und Moderation von inklusiven, partizipativen und personenzentrierten Lernprozessen
  • Förderung der Kompetenz „Lernen zu lernen“ durch Achtsamkeitspraxis und reflektierendes Bewusstsein
  • Schulung und Mentoring von Lehrkräften, Trainer:innen und Facilitator:innen mit einem integrativen Ansatz von Körper, Geist und Emotion
  • Gestaltung innovativer und transformativer Lernräume und Bildungsprozesse

Ausbildung und aktuelle Qualifikationen

Mein akademischer Hintergrund liegt in den Europäischen Sozialwissenschaften, mit Schwerpunkt auf sozialen und kulturellen Dynamiken im Bereich Bildung und Zusammenarbeit.

Abschlüsse:

  • Master of Arts in Comparative European Social Studies, London Metropolitan University (1999)
  • Studienabschluss in Sozialwissenschaften, Hogeschool Zuyd, Maastricht (1999)

In den folgenden Jahren habe ich meinen beruflichen Weg durch kontinuierliche Weiterbildung und persönliche Entwicklung vertieft – mit Integration von emotionalen, relationalen und somatischen Aspekten des Wandels. Ich habe mein Wissen durch innovative Ansätze erweitert, die Achtsamkeit, Selbstmitgefühl, Embodiment und positive Psychologie zu tiefgreifenden und menschlich-nahen Bildungspraktiken verbinden.

Aktuelle Aus- und Weiterbildungen

  • Embodied Mindful Awareness (EMA) – Abschluss 2024
  • Social Presencing Theater – Praktizierende seit 2016, zertifizierte Trainerin seit 2024
  • Zertifizierte MSC-Lehrerin (Mindful Self-Compassion) – seit 2021
  • Essential Emotions Coach & Mentor – Ausbildung 2020–2021 mit Rebecca Hintze und Amanda Porter
  • Mindful Compassionate Parenting – Lehrer:innen-Ausbildung abgeschlossen 2018

Diese Erfahrungen haben meine Arbeit mit Einzelpersonen und Gruppen wesentlich geprägt. Sie ermöglichen mir, ganzheitliche Entwicklungsprozesse zu gestalten, die auf Bewusstsein, Selbstfreundlichkeit, verkörperter Präsenz und transformativem Lernen beruhen.

Zusammenarbeit, Projekte und Veröffentlichungen

Kooperationen und Aufträge

Seit über zwanzig Jahren arbeite ich mit europäischen Institutionen, Bildungsnetzwerken, Jugendorganisationen, Forschungszentren, Schulen sowie Achtsamkeits- und Selbstmitgefühls-Communities zusammen.

Wichtige Partner:innen:

  • Presencing Institute und das internationale Netzwerk von Social Presencing Theater-Lehrenden
  • Mindful Self-Compassion Italia und das internationale Netzwerk der Mindful Compassionate Parenting-Lehrenden
  • Europarat und Europäische Kommission – als Expertin und Trainerin
  • SALTO Youth, British Council, INJEP, Interkulturelles Zentrum sowie verschiedene nationale Jugendagenturen
  • WAGGGS, ALP und zahlreiche europäische Bildungseinrichtungen

Ich habe zu interdisziplinären Projekten beigetragen, die sich mit verkörperter Führung, Menschenrechten, emotionaler Intelligenz, non-formaler Bildung und sozialer Nachhaltigkeit beschäftigen – mit einem integrierten Ansatz, der verkörperte Präsenz, Selbstmitgefühl und emotionale Selbstfürsorge verbindet.

Ausgewählte Publikationen

  • Mindful Compassionate Parenting – Handbook for Parents, italienische Ausgabe, 2021
  • Inner Pathways Towards Sustainability – Stories of Change for a Mindful Living on Earth, 2020
  • Connecting Emotional Intelligence to Leadership Development – A Conceptual Framework, 2019
  • Emotional Intelligence in Youth Work – How to Support Young People Facing the Challenges of Today, 2018
  • Human Rights Memory – Ein dreisprachiges Lernspiel zur Menschenrechtsbildung für Erwachsene, 2012

Weitere Veröffentlichungen umfassen Handbücher und Forschungsarbeiten für den Europarat, SALTO und Organisationen, die im Bereich Menschenrechtsbildung und Bildungsinnovation tätig sind.

Netzwerke und Mitgliedschaften

Ich bin Gründerin und aktives Mitglied mehrerer nationaler und internationaler Netzwerke im Bereich Bildung, bewusste Führung und menschliche Entwicklung:

  • Mindful Self-Compassion Italia – italienisches Netzwerk zertifizierter MSC-Lehrender
  • ALP – Activating Leadership Potential
  • UNIQUE – Network for Quality and Innovation in Education in Europe
  • REDU – Network on Human Rights Education
  • PAME AMBRO – Going forward in the search for connections

Internationale Erfahrung und Sprachen

Ich habe umfassende internationale Erfahrung durch Arbeit und Ausbildung in verschiedenen kulturellen Kontexten gesammelt:

Ruanda (1995), Indien (1990, 2011), Burkina Faso (1990), Belgien (1994–1998), Albanien (1992–1999, 2010), Niederlande (1998–1999), Vereinigtes Königreich (1994), Libanon (2009), Japan (2012), Madagaskar (2019), Kolumbien (2024) sowie zahlreiche berufliche Reisen in ganz Europa.

Sprachen: Italienisch (Muttersprache), Englisch, Französisch, Deutsch, Spanisch

Biografische Angaben

  • Geboren in Salsomaggiore Terme (Italien), am 7. Februar 1964
  • Verheiratet, Mutter von zwei Kindern (geboren 2004 und 2005)
  • Wohnhaft in Wien

 

Facilitating change processes rooted in mindfulness, self-compassion, and embodiment

Current work

I support individuals – especially parents – through personal transformation journeys that integrate mindfulness, self-compassion, and embodiment. I offer individual and group experiences aimed at restoring balance, authenticity, and self-care, promoting deep well-being as a foundation for healthier relationships and a more centered life.

International experience

I have developed extensive experience in multicultural contexts, working as a researcher, trainer, facilitator, and coachin local, national, and international projects. I have supported groups, organizations, and institutions – including governmental bodies – in learning and change processes with a strong focus on the human, relational, and embodied dimensions of education and development.

Key Competences

Transformation & Awareness

  • Developing mindful and self-compassionate leadership through presence, emotional awareness, and authentic connection
  • Empowering women through embodied practices that honor intuition, emotional depth, and personal agency
  • Supporting personal and collective change through tools for self-awareness, resilience, and intentional growth
  • Guiding parents in cultivating conscious and compassionate relationships, grounded in self-compassion, embodied presence and emotional regulation

Education & Facilitation

  • Designing and facilitating inclusive, participatory, and person-centered learning experiences
  • Promoting the competence of “learning to learn” through mindfulness practices and reflective awareness
  • Training and mentoring educators, trainers, and facilitators through a mind-body-emotion integrated approach
  • Creating innovative and transformative learning environments and processes

Educational background and recent qualifications

My academic background is rooted in European social studies, where I focused on social and cultural dynamics in the context of education and cooperation.
I hold:

  • Master of Arts in Comparative European Social Studies, London Metropolitan University (1999)
  • Degree in Social Sciences, Hogeschool Zuyd, Maastricht (1999)

In the following years, my professional path has been enriched by continuous training and personal exploration, integrating the emotional, relational, and somatic dimensions of transformation. I have expanded my competences through innovative approaches that blend mindfulness, self-compassion, embodiment, and positive psychology into deeply human and transformative practices.

Recent training and certifications

  • Embodied Mindful Awareness (EMA) – Completed in 2024
  • Social Presencing Theater – Practitioner since 2016, certified trainer since 2024
  • Certified MSC Teacher (Mindful Self-Compassion) – Obtained in 2021
  • Essential Emotions Coach & Mentor – Trained in 2020–2021 with Rebecca Hintze and Amanda Porter
  • Mindful Compassionate Parenting – Teacher training completed in 2018

These experiences have profoundly shaped the way I accompany individuals and groups, allowing me to offer integrated pathways that support well-being and growth through awareness, self-kindness, embodied presence, and transformative learning.

Collaborations, projects, and publications

Collaborations and assignments

For over twenty years, I have collaborated with European institutions, educational networks, youth organizations, research centers, schools, and mindfulness/self-compassion communities.

Main partners include:

  • Presenting Institute and the International network of the SPT teachers
  • Mindful Self-Compassion Italia and he international network of Mindful Compassionate Parenting teachers
  • Council of Europe and European Commission – as expert and trainer
  • SALTO Youth, British Council, INJEP, Interkulturelles Zentrum, and several national youth agencies
  • WAGGGS, ALP, and various European educational centers

I have contributed to interdisciplinary projects focusing on embodied leadership, human rights, emotional intelligence, non-formal education, and social sustainability, offering an integrated approach that combines embodied presence, self-compassion and emotional self-care.

Selected publications

  • Mindful Compassionate Parenting – Handbook for Parents, Italian edition, 2021
  • Inner Pathways Towards Sustainability – Stories of Change for a Mindful Living on Earth, 2020
  • Connecting Emotional Intelligence to Leadership Development – A Conceptual Framework, 2019
  • Emotional Intelligence in Youth Work – How to Support Young People Facing the Challenges of Today, 2018
  • Human Rights Memory – A trilingual educational game for adult training, 2012

Additional publications include manuals and research for the Council of Europe, SALTO, and organizations working in human rights education and innovative pedagogies.

Networks and professional affiliations

I am the founder and active member of several national and international networks focused on education, conscious leadership, and human development:

  • Mindful Self-Compassion Italia – Italian network of certified MSC teachers
  • ALP – Activating Leadership Potential
  • UNIQUE – Network for Quality and Innovation in Education in Europe
  • REDU – Network on Human Rights Education
  • PAME AMBRO – Going forward in the search for connections

International experience and languages

I have acquired significant international experience through work and study in diverse cultural settings:

Rwanda (1995), India (1990, 2011), Burkina Faso (1990), Belgium (1994–1998), Albania (1992–1999, 2010), The Netherlands (1998–1999), United Kingdom (1994), Lebanon (2009), Japan (2012), Madagascar (2019), Colombia (2024), as well as extensive travel throughout Europe.

Languages: Italian (native), English, French, German, Spanish

Biographical details

  • Born in Salsomaggiore Terme (Italy), February 7, 1964
  • Married, mother of two children (born in 2004 and 2005)
  • Currently based in Vienna

One thought on “Paola

  1. Pingback: Lernen im Wandel – das Kartenset zum Thema Lernen lernen | Limina

Comments are closed.